Geschiedenis van B.C. Shuttle

In oktober 1974 werd door een aantal personen via `t Pomphuiske een oproep gedaan om te achterhalen of er in Helvoirt belangstelling was om in clubverband te gaan badmintonnen. De reacties waren zodanig dat op 26 november 1974 een eerste bijeenkomst georganiseerd werd in het Gastenbosch en daarmee de officieuze oprichting van de club een feit was. De officiële oprichting vond uiteindelijk plaats op 23-07-1979. Omdat er toen nog geen sportzaal bestond in Helvoirt moest er uitgeweken worden naar andere accommodaties. De jeugd kon binnen Helvoirt terecht in het sportzaaltje van de oude Dr. Landmanschool. De lijnen moesten indertijd elke keer met krijt op de vloer getekend worden. Voor de senioren moest er een ruimte buiten Helvoirt worden gezocht, dat werd een zaaltje in Cromvoirt met maar een beperkte hoogte. Er was slechts 1 baan beschikbaar maar wel met lijnen. In 1975 werd sportzaal de Wiekelaar in gebruik genomen en konden we op 4 banen gaan spelen.

De populariteit van de club groeide gestaag. Al spoedig bleek 1 speelavond niet voldoende en werd er niet alleen op maandag, maar ook op donderdagavond gespeeld. Er was zelfs een wachtlijst en de banen werden ingedeeld. De donderdagavond werd tevens de vaste competitie avond. De jeugd speelde op de maandag zijn competitie wedstrijden. Er werd ook regelmatig deel genomen aan tournooien. Bijna elke club organiseerde jaarlijks een tournooi. Zowel een voor de jeugd als een voor de senioren. Dit gebeurde onder auspiciën van de Bossche Badminton Federatie (BBF). De BBF regelde tevens de competitie en zorgde voor classificatiekaarten waarin aangegeven werd in welke klasse je thuis hoorde. In 1987, 1988 en in 1989 slaagden we er in ons eigen jeugdtournooi te winnen. Bij de senioren lukte dit in 1996 en 2000. De afgelopen jaren is het ledental sterk gedaald waardoor we nu aan 1 speelavond genoeg hebben en we ook het lidmaatschap van de BBF hebben opgezegd. Momenteel hebben we nu 30 seniorleden en 15 jeugdleden. We organiseren nog wel jaarlijks onze clubkampioenschappen. Alternatieve activiteiten zoals een barbecue zijn niet standaard maar een prettige bijkomstigheid.